טקס הנחת תפילין – המדריך למתחילים

מגזין היהדות של ישראל
התפילין הן מלבן עור שחור שבחלקו הפנימי רצועת קלף שעליו כתובים פסוקים מהתורה. גברים ונערים יהודים שומרי מצוות מניחים את התפילין במהלך תפילת שחרית, הם משמשים תזכורת לתורות האלוהיות של התורה ולאחריותו האישית למלא אותן.
טקס הנחת תפילין

בסיום תפילת שחרית בשבתות ובחגים, מי שחייב בהנחת תפילין כל השבוע מברכים לפני הנחת התפילין לשבוע נוסף. הטקס כולל תפילות ספציפיות ולעיתים כולל אמירת ברכה נוספת וכן ביצוע מחוות סמליות שונות.

טקס הנחת התפילין

יש גם טקס שמתקיים בעקבות הנחת התפילין. הטקס רואה בהנחת תפילין מעשה של "הנחת" דבר קדוש. טקס זה מתאים לנער בר מצווה שמלאו לו 13 שנה. את הטקס מנחה בדרך כלל רב, שמברך ברכות לאחר שהן עוטפו כראוי על זרועו וראשו של הנער.

טקס הנחת התפילין, או "תפילת פנירים", מתקיים בדרך כלל בליל שישי האחרון של החודש העברי שלפני ראש השנה. את טקס ההטלה ניתן לעשות גם בזמנים אחרים במהלך השנה מסיבות שונות כמו מחלה.

הרב יוסף אדלר נשא הרצאה על המשמעות הדתית של הטקס, והסביר את חשיבותו בחיים היהודיים.

ביהדות, התפילין נחשבות לביטוי פיזי לציווי ה' "ואהבת לרעך כמוך". תפילין הם גם סמל לקדושה ואצילות של היהדות. טקס ההנחתה הוא חלק בלתי נפרד מהתהליך בו אדם נעשה שומר מצוות ונוהג ביהדות האורתודוקסית. הטקס עשוי להתקיים בכל שעה במהלך היום, אך הוא נערך בדרך כלל בבוקר לפני העבודה או בית הספר.

התורה מצווה להניח תפילין על הזרוע והראש לתפילה

הזרוע-תפילין מכילה ארבעה חלקים, שכל אחד מהם מכיל קטעי קודש המקבילים לאחד מארבעת הביטויים של אחדות ה' (שמות כ, ב-ג). לתפילין הראש יש רק חלק אחד, הכולל קטעים בכתובים על אחדות ה' (דברים ו, ד).

»  מה זה ספר תורה

הנחת תפילין בגיל 13

בני נוער מתבקשים להניח תפילין לראשונה בגיל שלוש עשרה. התורה מורה: "והיו בלבבך הדברים האלה אשר אני מצווה אותך היום. תלמד אותם את בניך ותדבר עליהם בשבתך בביתך ובהלכתך בדרך ובשכבתך. וכשאתה קם."

המצווה אינה עוסקת כל כך במעשה עצמו אלא ללמד את ילדינו עד כמה חשוב לקחת על עצמם חובה זו.

ישנה דעה הקובעת שיש להתיר לנער בן 12 להניח תפילין. משום שנקבע שבגיל 12, האינטליגנציה של הילד הבשילה מספיק כדי להבין את חובות הדת של מצוות. אין צורך שאדם שאין לו כל אבריו או חושיו להניח תפילין. אנשים עם מוגבלות פטורים ממצווה זו. אי אפשר לחייב במצווה זו אם אין ביכולתם פיזית למלא את חובותיה.

רוצים לרכוש תפילין לנער הבר מצווה ואתם לא יודעים כמה צריך לשלם על התפילין. לחצו על הלינק – מחיר תפילין.

אולי יעניין אותך
ברית מילה
ברית מילה ביהדות

ברית מילה היא אחת מהמצוות החשובות ביותר בעם ישראל וביהדות. המסורת היהודית מחייבת ברית מילה, והיא מהווה סימן אות ברית בין היהודי ובורא עולם. במאמר זה, נביא תובנות מעמיקות בנושא ברית מילה לפי היהדות ונציין כמה מקורות מידע נוספים שיכולים להעמיק בהבנת הנושא.

קרא עוד »
תרומה לנזקקים
מה אומרת היהדות על עזרה לנזקקים?

היהדות נחשבת לאחת הדתות המפורסמות ביותר בתחום העזרה לנזקקים ולאורך היסטוריה של אלפי שנים אנו יכולים לראות במקורות ובספרות חז"ל, כיצד התרומה למי שגורלו לא שפר עליו מהווה את אחד מהבני היסוד של האמונה. בכתבה זו נעסוק באספקטים

קרא עוד »
אוכל בריא וכשר
איך לשלב אוכל בריא וכשר

התפתחות המדע והרפואה הובילה למתן דגש רב על תזונת האדם ועל מרכיבי המזון בהיבט הבריאותי. התפתחות זו יצרה דיאטות רבות המבוססות על תמהיל מאכלים ייחודי – דיאטת חלבונים, דיאטת שומנים, דיאטת מיצים וכדו'. במצב זה האדם הדתי נאלץ

קרא עוד »
מנות כשרות מומלצות
מנות כשרות מומלצות

המטבח הכשר הוא מסורת קולינרית ייחודית ומורכבת שהתפתחה במשך מאות שנים של חוקי ומנהגים תזונתיים יהודיים. אחד ההיבטים החשובים ביותר של בישול כשר הוא בחירה קפדנית של חומרי הגלם והכנה קפדנית של המנות על מנת להבטיח עמידה בדרישות

קרא עוד »
Passover products
רמת הכשרויות של מוצרים בפסח

חג הפסח הוא אחד החגים המלאים ביותר מבחינה הלכתית, ונכתבו ספרי הלכה רבים המוקדשים לנושא זה. המנהגים השונים בקהילות ישראל הובילו ליצירת רמות שונות של כשרות לפסח, הנבדלות זו מזו בפרטים השונים. במאמר זה נסביר אודות הרמות השונות

קרא עוד »
טלפון כשר
כל מה שצריך לדעת על טלפון כשר

בשנים האחרונות גובר הביקוש לטלפונים סלולריים כשרים למהדרין, בעיקר בקרב הקהילה החרדית והדתית. טלפון סלולרי כשר הוא מכשיר שמקפיד על חוקים ומנהגים דתיים, המבטיח שהוא אינו מכיל תכונות או אפליקציות שעלולות להיחשב בלתי הולמות או פוגעניות. במאמר זה

קרא עוד »