מה זה ספר תורה

מגזין היהדות של ישראל
ספרי התורה הם הפריטים הקדושים ביותר באמונה היהודית. הם מכילים את חמשת הספרים הראשונים של התנ"ך, ספרי תורה הם החלק הקדוש והחשוב ביותר בבית כנסת. הם מכילים את חמשת ספרי משה ואת התורה הנקראת בקהילות היהודיות.
ספר תורה

ספרי תורה מעוצבים בצורה מורכבת כדי להחזיק את הטקסט הקדוש של התנ"ך העברי. הם עשויים בדרך כלל עם עורות של בעלי חיים כשרים ושיער כבשים או עיזים, וניתן לקשט אותם עם כסף או עלה זהב. ספרי תורה אלו נקראים על ידי יהודים שומרי מצוות במהלך טקסים דתיים.

התורה מחולקת ל-54-57 ספרים, המכונים "פרשיות" (יחיד: "פרשה"). הספרים מחולקים ל-6 חלקים, אשר לאחר מכן מחולקים בין 17 ל-24 יחידות קטנות יותר, בהתאם לאורך מחזור הקריאה. מחזור קריאה זה מכונה "סדרה". לוקח בערך שנתיים לסיים "סדרה" אחת.

ספרי תורה יודאיקה נשמרים זה מכבר בבתי הכנסת לשימוש הציבור במהלך תפילות.

קריאת התורה בבית הכנסת

ספרי תורה הם מגילות המכילות את חמשת ספרי משה. ספרי תורה אלו כתובות בעברית, ומכילות את ההיסטוריה היהודית.

התורה נקראת ממגילות אלו על בסיס שבועי בבתי כנסת ברחבי העולם. שלוש פעמים בשבוע, שהעיקרי שהם היא הקריאה שביום שבת. וקוראים גם ביום שני וחמישי בבית הכנסת קריאה קצרה.

כתיבת ספר תורה

יש להתחיל את תהליך הכנת ספר תורה חדש באופן ידני, ללא סיוע מכאני או מכונות מכל סוג שהוא.

ספרי התורה הם הטקסטים היהודיים הקדושים ביותר. הם כתובים על קלף שהוכן על פי המפרטים המובאים בתלמוד. מלאכת כתיבת ספר תורה דורשת מיומנות וריכוז רב, שכן כל אות מצוירת בקפידה עם נוצה, או בעט קנה.

»  טקס הנחת תפילין - המדריך למתחילים

ספרי תורה נכתבים באופן מסורתי עם קולמוס או עט קנים ודיו על קלף או עור, אך ניתן לכתוב אותם גם במכונת כתיבה מבלי שיודפסו. כמו כל הספרים הם צריכים להיות בעלי מידות מסוימות כדי להיחשב לספרי תורה.

יש ויכוח מתמשך בשאלה האם יהודים צריכים לקבל ספרי תורה בכתב יד מסורתיים בבתי הכנסת. יש אנשים שאומרים שהם בעלי ערך כי הם החפצים היחידים שהוגנים מפני אש, בעוד שאחרים מרגישים שזה לא הכרחי כי זה יכול להיות מודפס מחדש ודיגיטאלי על ידי כל מי שמחפש עותק.

» להזמנת ספר תורה לחצו כאן

ישנם סוגים רבים ושונים של ספרי תורה:

  • ספר תורה בכתב יד: ספרי תורה אלו נכתבים ביד ובדרך כלל לוקח שנים לסיים אחד מהם. הטקסטים יועתקו מתוך ספר מודפס או מכתבי יד אחרים.
  • ספרי תורה מודפסות במכונה: ספרים אלו מאפשרים יותר יצירתיות בעיצובן וניתן להשלים אותן הרבה יותר מהר מאשר אלה בכתב יד. אך הם לא מתאימים לקריאת התורה בבית הכנסת בזמנים המיועדים לכך.
  • ספרי תורה מקוריים מתוצרת מכונה: ספרים אלו נוצרו על ידי מכונות שתוכנתו להדפיס עותקים של טקסטים כתובים, תוך הפקת עותקים זהים הניתנים לייצור המוני. היהדות נלחמת בנושא זה מאחר והספר תורה צריך וראוי להיות כתוב על ידי סופר סתם מוסמך.

ספרי תורה הם החלק הקדוש והחשוב ביותר בבית כנסת. הם מכילים את חמשת ספרי משה ואת התורה הנקראת בקהילות היהודיות.

»  טקס הנחת תפילין - המדריך למתחילים

ספרי תורה מיוצרים בעבודת יד על ידי סופרים בקפידה ובדיוק. הקלף עשוי בדרך כלל מעורות של בעלי חיים, כגון בקר או כבש, אך חלק מהמגילות עשויות להיות עשויות גם מעור עז או כבש. זה לוקח שנה שלמה ליצור מגילה לבית כנסת, שכן הם חייבים להיות כתובים בסדר מסוים עם קליגרפיה מיומנת. גלילה עשויה להימשך בין שבועיים לשישה חודשים, תלוי כמה אנשים עובדים עליה בו זמנית וכמה שעות הם עובדים בכל יום.

האם רק יהודים משתמשים בספרי תורה

ספר תורה הוא מגילת קלף שעליה כתוב בכתב יד נוסח התורה, התנ"ך. המגילות משמשות בעיקר בהקשרים דתיים יהודיים, אם כי משמשות גם בהקשרים דתיים אחרים.

יש אנשים שמאמינים בטעות שרק יהודים משתמשים בספרי תורה; זה לא נכון שכן כנסיות ובתי כנסת נוצריים רבים משתמשים בהם גם כאשר הם מתרגלים מסורות יהודיות כגון כאשר הם חוגגים את חג הפסח או את יום השנה החדשה.

אולי יעניין אותך