מנהג טקס חופה וקידושין ביהדות

מגזין היהדות של ישראל
טקס חופה וקידושין

חופה היא תזכורת סמלית למקדש שעמד בעבר בירושלים. אבי החתן מספק את החופה, והחתן והכלה עולים אליה לאחר הטקס.

ביהדות, טקס נישואין לא בהכרח צריך להיות מול רב כדי שייחשב תקף. זה יכול להיעשות גם על ידי פקיד חילוני או דתי או כל שני עדים יהודים.

טקס חופה וקידושין בעם ישראל

חופה היא מסורת חתונה יהודית, שבה מובילים את החתן מתחת לחופה, המסמלת את אהבת ה' והגנתו.

הטקס מתקיים מול רב או חזן ומול עדים. ביום הטקס חשוב שהכלה תלבש בגדים לבנים ומפוארים. יתר על כן, בשלב מסוים במהלך הטקס, הנמשך בדרך כלל כשעה, היא שותה יין מכוס מיוחדת במהלך טקס הקידושין הזה.

מה היא חופה בעצם

חופה היא בד תלוי מעל מזבח, כס או חפץ אחר כסמל של כבוד והגנה. החופה נתמכת לרוב בארבעה עמודים שבדרך כלל מעוטרים בווילונות תלויים. החופה ממוקמת מעל המקום בו עומדים החתן והכלה בטקס חתונתם כדי לייצג את ביתם ומשפחתם החדשים.

טקס קידושין (או "חופה") הוא טקס דתי יהודי המציין את קבלתה של אישה לנישואין.

הטקס מורכב משני חלקים: הקידושין, שהן ברכות הנאמרות לפני העדים, ולאחר מכן החופה, שהן תפילות הנאמרות בעמידה מתחת לחופה. החופה לא מתקיימת אלא לאחר קריאת הכתובה.

החופה היא מסורת חתונה שקיימת כבר מאות שנים. החופה היא פיסת בד גדולה המכסה את החתן והכלות במהלך טקס הקידושין, שהוא טקס הנישואין היהודי. בתרבויות המערב, הוא שימש לעתים קרובות כסמל להגנה מפני רוחות רעות או ברק. בתרבויות המזרח הוא שימש גם כסמל ממזל רע ומכל רוח שלילית שאולי תרצה להפריע לטקס הנישואין היהודי.

»  אירוע שמשנה לנער את החיים, בר מצווה

מנהג ביהדות הוא להשתמש בטלית כחופה. זה יכול להיות לבן או שחור וצריך להיות בו ציצית בכל פינה בשלושה צידי הטלית. הכלה צועדת מתחת לטלית זו, שבאופן מסורתי נעשה בבית או בבתי כנסת. ברגע שהיא מגיעה לחתן שלה, היא

משמעות טקס החופה והקידושין

הקידושין, או טקס הנישואין היהודי, הוא תהליך יפה ומשמעותי. זה הזמן עבור החתן והכלה להכריז זה לזה לפני המשפחה והחברים שלהם את הנישואין שלהם. החופה היא אחד הסמלים הטקסיים החשובים ביותר ביהדות.

ביהדות, החופה מייצגת את הנוכחות האלוהית בטקס חתונה. הרעיון של חופה לחתונה מגיע מיוון העתיקה – שם היא סימלה מחסה מגשם או שמש – אבל גם מרומא העתיקה – שם היא ייצגה הגנה מפני אויבים. ביהדות, סמליות זו פורשה כמשמעות הגנה מפני אלוהים עצמו.

בהתחשב בסמליות זו, חופה יהודית היא חלק בלתי נפרד מטקס הקידושין. זה מסמל גם הגנה ואחדות משפחתית וגם שותפות מתמשכת בין בעל ואישה.

מנהגים שונים של חופה ביהדות

ישנם מנהגים רבים ביהדות וסוגים שונים של טקס חופה וקידושין, כמו למשל: נהוג שהחתן מציג לכלתו חפץ, לרוב בד רקום, הנקרא קיטל. לאחר מכן הכלה לובשת את זה כל היום ביום חתונתה. המסורת גורסת שזה מסמל את המעבר שלה מלהיות תחת כוחו של אביה להיות תחת חסות בעלה. ויש מסורת יהודית שבה החתן נותן לכלתו חפץ טקסי כדי לסמן את חייהם החדשים המשותפים.

»  מנהג השחיטה לפי היהדות - שחיטת עופות ובהמות

חלק מהזוגות מחליפים גם חפצים אחרים במהלך הטקס, כמו טבעות או לחמי חלה.

מי רשאי להיות רב מקדש בחופה וקידושין

כל יהודי יראי שמיים ואמין, בנוסף הקידושין יכולים להתבצע רק לפני עדים וזה יהיה מספיק. אך לא ככה נוהגים בדרך כלל בחתונות יהודיות. ולכן תמיד מחפשים רב מוסמך מטעם הרבנות לקדש את בני הזוג.

כדי להיות רב מקדש בחופה וקידושין על הרב לעבור את מבחני הרבנות. ישנם מכללות רבות שמכשירות את אותו אדם שרוצה להיות רב מקדש, ודואגות להצלחתו במבחני הרבנות. שירות זה נקרא – קורס מסדרי חופה וקידושין.

אולי יעניין אותך
ברכת הדלקת נרות שבת
ברכת הדלקת נרות שבת

יום שישי השמש שוקעת השבת כבר נכנסת, הגיע זמן הדלקת נרות שבת, מתי מדליקים, מה סדר ההדלקה, וסדר ברכת הדלקת נרות המלא כאן לפניך..

קרא עוד »
ברית מילה
ברית מילה ביהדות

ברית מילה היא אחת מהמצוות החשובות ביותר בעם ישראל וביהדות. המסורת היהודית מחייבת ברית מילה, והיא מהווה סימן אות ברית בין היהודי ובורא עולם. במאמר זה, נביא תובנות מעמיקות בנושא ברית מילה לפי היהדות ונציין כמה מקורות מידע נוספים שיכולים להעמיק בהבנת הנושא.

קרא עוד »
תרומה לנזקקים
מה אומרת היהדות על עזרה לנזקקים?

היהדות נחשבת לאחת הדתות המפורסמות ביותר בתחום העזרה לנזקקים ולאורך היסטוריה של אלפי שנים אנו יכולים לראות במקורות ובספרות חז"ל, כיצד התרומה למי שגורלו לא שפר עליו מהווה את אחד מהבני היסוד של האמונה. בכתבה זו נעסוק באספקטים

קרא עוד »
אוכל בריא וכשר
איך לשלב אוכל בריא וכשר

התפתחות המדע והרפואה הובילה למתן דגש רב על תזונת האדם ועל מרכיבי המזון בהיבט הבריאותי. התפתחות זו יצרה דיאטות רבות המבוססות על תמהיל מאכלים ייחודי – דיאטת חלבונים, דיאטת שומנים, דיאטת מיצים וכדו'. במצב זה האדם הדתי נאלץ

קרא עוד »
מנות כשרות מומלצות
מנות כשרות מומלצות

המטבח הכשר הוא מסורת קולינרית ייחודית ומורכבת שהתפתחה במשך מאות שנים של חוקי ומנהגים תזונתיים יהודיים. אחד ההיבטים החשובים ביותר של בישול כשר הוא בחירה קפדנית של חומרי הגלם והכנה קפדנית של המנות על מנת להבטיח עמידה בדרישות

קרא עוד »
Passover products
רמת הכשרויות של מוצרים בפסח

חג הפסח הוא אחד החגים המלאים ביותר מבחינה הלכתית, ונכתבו ספרי הלכה רבים המוקדשים לנושא זה. המנהגים השונים בקהילות ישראל הובילו ליצירת רמות שונות של כשרות לפסח, הנבדלות זו מזו בפרטים השונים. במאמר זה נסביר אודות הרמות השונות

קרא עוד »