מנהג השחיטה לפי היהדות – שחיטת עופות ובהמות

מגזין היהדות של ישראל
מנהג השחיטה לפי היהדות

שחיטת בהמות ועופות ביהדות היא אחד הטקסים הנפוצים ביותר. זהו גם תהליך מורכב מאוד, עם שלבים רבים וכללים רבים שיש לפעול לפיהם. מאמר זה עוסק בחשיבות הכשרות ביהדות, מדוע יש לשחוט תרנגולות ובקר לפני אכילתם ואיזה סוג של בעלי חיים נחשבים כשרים על פי ההלכה.

לא רק יהודים שוחטים לפני האכילה

שחיטת ציפורים או בקר הוא טקס דתי הנוהג ביהדות, בנצרות, באיסלאם, בהינדואיזם, בודהיזם ובדתות נוספות. השחיטה הפולחנית של בעלי חיים היא חלק מחגיגות מסורתיות רבות, כולל חג הפסח היהודי.

ההלכה היהודית מחייבת שכדי שהאוכל יהיה כשר הוא חייב להגיע מבהמה שנשחטה כהלכה. תרגול זה מסייע להבטיח שהבשר אינו מכיל דם. התורה קובעת שיש לנקז את הדם לגמרי ומכריזה שזה תועבה שאנשים אוכלים בשר עם דם עדיין בפנים.

איזה בעלי חיים מותר לאכול

שחיטה היא הרג של בעל חיים. זוהי אחת הצורות הבסיסיות ביותר של הכנת בשר לצריכה.

התורה אוסרת לשחוט ולאכול סוגים מסוימים של בעלי חיים, ומונה את כל סוגי הבהמות והעופות "זאת הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר תּאכֵלוּ שׁוֹר שֵה כְשָבִים וְשֵה עִזִּים: אַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וְאַקּוֹ וְדִישׁן וּתְאוֹ וָזָמֶר" (דברים י"ד, ד-ה).

התורה מחייבת גם לשחוט את הבהמה לפני אכילתם, ולהמיתו באופן מסוים בכלי חיתוך חד, לרוב סכין שחיטה גדולה הנקראת "חלף".

תהליך השחיטה עשוי לכלול טקסים נוספים כגון המלחה ו/או השרייה במים לפני השחיטה בפועל.

»  אירוע שמשנה לנער את החיים, בר מצווה

ביהדות קיימות הנחיות ספציפיות מהי צריכת בשר מותרת לפי חוק הכשרות. זה כולל כל דבר מלבד בשר חזיר וסוגי מזון מוגדרים אחרים שיכולים להיות אסורים בהתאם לנסיבות.

השחיטה מאז ומתמיד

מאז ימי קדם, הריגת בעלי חיים למאכל הייתה קיימת. בתורת ישראל כתוב שיש לשחוט כל בהמה ועוף לפני אכילתם. הסיבה לכך היא שאלוהים ברא את החיות והציפורים כדי לחיות בשלום, לא להיהרג למאכל. תהליך השחיטה חייב להיעשות בצורה מכובדת בהתאם להלכה היהודית.

כשר פירושו "מתאים" או "מתאים" בהקשר זה, והמונח מתייחס רק לבעלי חיים – לא עופות – שנשחטים כהלכה על ידי שוחט (שוחט פולחני יהודי). השלטונות הרבניים אומרים ששחיטה כשרה צריכה להפוך את בעל החיים לבלתי רגיש לכאב במהלך החתך עם סכין חדה במיוחד.

תהליך השחיטה חייב להיעשות בצורה מכובדת

שחיטת בעלי חיים על פי ההלכה היהודית היא שחיטה טקסית וכשרה של בעלי חיים מסוימים לצריכה כמזון.

שחיטה כשרה של בקר מתבצעת על ידי שוחט. לפי התורה, הבקר אינו כשר מבלי ששחטו אותו קודם. פרה או עגל ניתן לאכול לאחר שחיטה עבור בשרו. כבש או כבש ניתן לאכול רק אם הוא בן פחות משנה ונשחט קודם.

שחיטת בעלי חיים ועופות נעשית כדי לקיים את חוקי הכשרות, המכונים גם הלכות כשרות. יהודים מאמינים שיש לשחוט בעלי חיים בצורה הומאנית ומהירה. תהליך השחיטה בעופות שונה מתהליך השחיטה של הבקר.

»  טקס הנחת תפילין - המדריך למתחילים

שחיטת עופות

בשר עופות כשר כאשר הם נשחטים על ידי חיתוך גרון באמצעות להב חד, ניתוק קנה הנשימה, הוושט, עורק הצוואר, וריד הצוואר ושני עצבי הצוואר. ניתן לחתוך את ראש העוף בשלב זה או להשאיר אותו מחובר לגוף לאחר עריפת הראש בהתאם לסוג הנתח שהם רוצים על הבשר שלהם.

מי שוחט את הבהמות או העופות

דבר ידוע הוא שבשר כשר אסור לשחיטה על ידי גוי (אדם שאינו יהודי). בעבר, לפני הופעת עיבוד בשר מכני, קצבים כשרים היו הורגים בעלי חיים ומכינים אותם למאכל אדם על פי הלכות הכשרות היהודיים. שוחטים כשרים יועסקו לעשות את מלאכת השחיטה והם היו יקבלו תשלום הוגן עבור השירותים שלהם.

לשוחט יהודי ששוחט בעלי חיים כשרים לאכילה יש שתי חובות עיקריות: הריגת בעלי חיים והכנתם למאכל אדם על פי הלכות הכשרות היהודיים.

מי ראשי להיות שוחט

כדי להיות שוחט כשר להלכות הכשרות בעם ישראל. השוחט צריך להיות יהודי יראי שמיים, ששומר את הלכות היהדות בהקפדה (אדם חרדי או דתי). ולהיות בקיא בכל הלכות השחיטה, ואף לעבור הסמכה מיוחדת שתכשיר אותו להיות שוחט. עם תעודת הסמכה זו השוחט יהיה ראשי לעסוק במלאכת שחיטה עבור הכשרויות הגדולות ביהדות.

היכן ניתן לעבור הסמכה להיות שוחט מוסמך

ישנם מכללות רבות להכשרת שוחטים, אנו נמנה לכם את שני המכללות המתאימות ללימוד שחיטה ולעבור את ההסמכה להיות שוחט מוסמך.

»  טקס הנחת תפילין - המדריך למתחילים

שני אלו מכללות המובילות להכשרת בוגרים רבים ללמוד את מלאכת השחיטה ואף להיות שוחטים מוסמכים, המתפרנסים ממלאכה זו. (ההסמכה נקראת – קורס שחיטה).

אולי יעניין אותך
ברכת הדלקת נרות שבת
ברכת הדלקת נרות שבת

יום שישי השמש שוקעת השבת כבר נכנסת, הגיע זמן הדלקת נרות שבת, מתי מדליקים, מה סדר ההדלקה, וסדר ברכת הדלקת נרות המלא כאן לפניך..

קרא עוד »
ברית מילה
ברית מילה ביהדות

ברית מילה היא אחת מהמצוות החשובות ביותר בעם ישראל וביהדות. המסורת היהודית מחייבת ברית מילה, והיא מהווה סימן אות ברית בין היהודי ובורא עולם. במאמר זה, נביא תובנות מעמיקות בנושא ברית מילה לפי היהדות ונציין כמה מקורות מידע נוספים שיכולים להעמיק בהבנת הנושא.

קרא עוד »
תרומה לנזקקים
מה אומרת היהדות על עזרה לנזקקים?

היהדות נחשבת לאחת הדתות המפורסמות ביותר בתחום העזרה לנזקקים ולאורך היסטוריה של אלפי שנים אנו יכולים לראות במקורות ובספרות חז"ל, כיצד התרומה למי שגורלו לא שפר עליו מהווה את אחד מהבני היסוד של האמונה. בכתבה זו נעסוק באספקטים

קרא עוד »
אוכל בריא וכשר
איך לשלב אוכל בריא וכשר

התפתחות המדע והרפואה הובילה למתן דגש רב על תזונת האדם ועל מרכיבי המזון בהיבט הבריאותי. התפתחות זו יצרה דיאטות רבות המבוססות על תמהיל מאכלים ייחודי – דיאטת חלבונים, דיאטת שומנים, דיאטת מיצים וכדו'. במצב זה האדם הדתי נאלץ

קרא עוד »
מנות כשרות מומלצות
מנות כשרות מומלצות

המטבח הכשר הוא מסורת קולינרית ייחודית ומורכבת שהתפתחה במשך מאות שנים של חוקי ומנהגים תזונתיים יהודיים. אחד ההיבטים החשובים ביותר של בישול כשר הוא בחירה קפדנית של חומרי הגלם והכנה קפדנית של המנות על מנת להבטיח עמידה בדרישות

קרא עוד »
Passover products
רמת הכשרויות של מוצרים בפסח

חג הפסח הוא אחד החגים המלאים ביותר מבחינה הלכתית, ונכתבו ספרי הלכה רבים המוקדשים לנושא זה. המנהגים השונים בקהילות ישראל הובילו ליצירת רמות שונות של כשרות לפסח, הנבדלות זו מזו בפרטים השונים. במאמר זה נסביר אודות הרמות השונות

קרא עוד »