ברכה לקביעת מזוזה

מגזין היהדות של ישראל
בשעה טובה הגיע הזמן לקבוע מזוזה. במדריך זה אנו נסביר לכם צעד אחר צעד איך לקבוע מזוזה. וגם ברכה לקביעת מזוזה (כולל ניקוד). התחילו בטקס...
ברכה לקביעת מזוזה

לפני שמתחילים בברכה

לפני הברכה יש להכין את כל המזוזות אותם הולכים לקבוע בבית. להכין את כל מה שצריך אם זה דבק דו צדדי או פטיש ומסמר. דרך נוספת – יש כאלו שכבר מתקינים את בתי המזוזות ללא המזוזות עצמם בפנים (כלומר ריקות). ורק לאחר הברכה מכניסים את המזוזה לבית המזוזה.

לאחר שהכל מוכן, מברכים את הברכה לקביעת מזוזה ומתחילים בקביעתן.
חשוב לזכור! לאחר הברכה אין לדבר או לעסוק בדברים אחרים. עד לסיום כל המזוזות.

הברכה לקביעת מזוזה

הברכה אותה מברכים בעת קביעת מזוזה היא:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִיוָנוּ לִקְבּוֹעַ מְזוּזָה

יש מנהגים שונים שמקפידים לברך גם את ברכת שהחיינו.

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזַּמַן הַזֶּה

ועכשיו מתחילים בקביעת המזוזות.

קביעת המזוזה

קביעת המזוזה נעשית בצד ימין של הדלת כשנכנסים לחדר. כאשר יש מיקום מדויק הוא בתוך השליש הראשון של המשקוף, שם קובעים את המזוזה. לבני עדות המזרח הזווית צריכה להיות אנוכית, לבני אשכנז בזווית אלכסונית.

כריכת המזוזה

נהוג לכרוך את המזוזה ולגלגל אותה מסופה לראשה. כלומר מהתיבה "אחד" עד לתיבות "שמע ישראל".

אם בבית או בחדר ישנם תשמישים שאינם של כבוד, נהוג לעטוף את המזוזה קודם כל בניילון או בנייר ורק אחר כך מכניסים אותה אל תוך נרתיק או שפופרת. כך שהיא נמצאת תחת שני כיסויים.

»  חתונה כדת משה וישראל

כריכת המזוזה אינה מעכבת את ברכה ואפשר לברך "לקבוע מזוזה". למעשה מותר מן הדין לקבוע את המזוזה גם כשהיא שטוחה ופתוחה לגמרי ומכוסה בניילון או זכוכית. אמנם מלכתחילה כן ראוי לכרוך את המזוזה ולא לשנות מהמנהג אך אם כבר קבע את המזוזה כשהיא שוטחה והכתיבה שלה יפה, אין בכך כל בעיה.

שאלות ותשובות נפוצות

מה היא זווית המזוזה?

יש מנהגים שונים בעניין הצורה בה תיקבע המזוזה. בגדול, נוהגים בני אשכנז לקבוע את המזוזה בצורה אלכסונית ובני ספרד קובעים אותה בצורה אנכית. יש מנהגים שונים גם בקרב שתי הקהילות. כאשר יש גם בין בני אשכנז שקובעים מזוזה כמו בני עדות המזרח. וכך גם בקרב בני עדות המזרח יש מי שקובע את המזוזה באלכסון.

מהו צד המשקוף הנכון?

הבחירה בין צד המשקוף בו תיקבע המזוזה נעשית על פי כיוון הכניסה אל החדר. כאשר מדובר במרפסת לא תמיד זה יהיה חד משמעי וחושב להיוועץ במורה הוראה שיקבע מה הכיוון הנכון.

עם מה כדאי לקבוע את המזוזה?

את המזוזה יש לקבע אל המשקוף בעזרת מסמרים. או לחילופין עם דבק דו צדדי חזק. שימנע נפילה של המזוזה מהמשקוף.

האם אפשרי לבני עדות המזרח לקבוע מזוזה אשכנזית? ולהיפך?

מזוזה שנכתבה בכתב ספרדי היא כשרה גם לבני אשכנז וכן להיפך. עם זאת, תמיד עדיף להדר וכל אחד ירכוש מזוזה הכתובה על פי מנהגיו.

אם מחליפים את המזוזה מכל סיבה, האם צריך לברך ברכה לקביעת מזוזה שוב?

כאשר קובעים מזוזה גם אם מחליפים אותה באחרת. כלומר מזוזה בכתב אשכנזי המוחלפת למזוזה הכתובה בכתב ספרדי. או המחליף מזוזה בעת שהוא בא להתגורר בדירה בה כבר יש מזוזות. וכך גם כאשר אדם בדק את מזוזותיו ורוצה לקבוע און בשנית. נהוג לברך על קביעת המזוזה. אם מדובר במספר מזוזות בבית, מברכים רק על אחת מהן וזה כבר פוטר את הכול.

המצווה לקביעת מזוזה

המצווה – "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" מחייבת אותנו לקבוע מזוזה על כל דלת. מדובר על דלתות בבתי מגורים. עם זאת יש המהדרים יותר מזה ומקפידים על קביעת מזוזה גם בפתחי מעליות, במשרדים, מוקמות עבודה וכן הלאה. למידע נוסף לחצו על הלינק – מה זה מזוזה?

מזוזה היא שמירה

המזוזה בבית מעניקה שמירה לבית. נהוג לחקוק מבחוץ על המזוזה את שם השם – שד"י. אלו הם ראשי תיבות של המילים – שומר דלתות ישראל. הקב"ה אוהב את עמו ישראל ומסיבה זו הוא גם ביקש שנחקוק את שמו על פתח הבית שלנו.

»  שבת חתן

יש הרבה הלכות הקשורות למצוות מזוזה. נמנה את חלקן ונוסיף ונציין כי לפני שהולכים לרכוש מזוזה ולקבוע אותה, חשוב ללמוד את ההלכות על בוריין או לקבל הנחיות ממורי הוראה שבקיאים בכל התחום הזה וההלכות של קביעת מזוזה.

» לרכישת מזוזה מהודרת לחצו כאן «

אולי יעניין אותך
ברכת הדלקת נרות שבת
ברכת הדלקת נרות שבת

יום שישי השמש שוקעת השבת כבר נכנסת, הגיע זמן הדלקת נרות שבת, מתי מדליקים, מה סדר ההדלקה, וסדר ברכת הדלקת נרות המלא כאן לפניך..

קרא עוד »
ברית מילה
ברית מילה ביהדות

ברית מילה היא אחת מהמצוות החשובות ביותר בעם ישראל וביהדות. המסורת היהודית מחייבת ברית מילה, והיא מהווה סימן אות ברית בין היהודי ובורא עולם. במאמר זה, נביא תובנות מעמיקות בנושא ברית מילה לפי היהדות ונציין כמה מקורות מידע נוספים שיכולים להעמיק בהבנת הנושא.

קרא עוד »
תרומה לנזקקים
מה אומרת היהדות על עזרה לנזקקים?

היהדות נחשבת לאחת הדתות המפורסמות ביותר בתחום העזרה לנזקקים ולאורך היסטוריה של אלפי שנים אנו יכולים לראות במקורות ובספרות חז"ל, כיצד התרומה למי שגורלו לא שפר עליו מהווה את אחד מהבני היסוד של האמונה. בכתבה זו נעסוק באספקטים

קרא עוד »
אוכל בריא וכשר
איך לשלב אוכל בריא וכשר

התפתחות המדע והרפואה הובילה למתן דגש רב על תזונת האדם ועל מרכיבי המזון בהיבט הבריאותי. התפתחות זו יצרה דיאטות רבות המבוססות על תמהיל מאכלים ייחודי – דיאטת חלבונים, דיאטת שומנים, דיאטת מיצים וכדו'. במצב זה האדם הדתי נאלץ

קרא עוד »
מנות כשרות מומלצות
מנות כשרות מומלצות

המטבח הכשר הוא מסורת קולינרית ייחודית ומורכבת שהתפתחה במשך מאות שנים של חוקי ומנהגים תזונתיים יהודיים. אחד ההיבטים החשובים ביותר של בישול כשר הוא בחירה קפדנית של חומרי הגלם והכנה קפדנית של המנות על מנת להבטיח עמידה בדרישות

קרא עוד »
Passover products
רמת הכשרויות של מוצרים בפסח

חג הפסח הוא אחד החגים המלאים ביותר מבחינה הלכתית, ונכתבו ספרי הלכה רבים המוקדשים לנושא זה. המנהגים השונים בקהילות ישראל הובילו ליצירת רמות שונות של כשרות לפסח, הנבדלות זו מזו בפרטים השונים. במאמר זה נסביר אודות הרמות השונות

קרא עוד »