חג חנוכה: מה הסיפור? הנקרא גם 'חג האורות'

מגזין היהדות של ישראל
חג חנוכה

חנוכה הוא חג יהודי בן שמונה ימים לציון חנוכתו מחדש של בית המקדש השני בירושלים בזמן מרד המכבים נגד אנטיוכוס הרביעי אפיפנס.

במהלך חג החנוכה יהודים חוגגים בהדלקת חנוכייה ואכילת סופגניות ומאכלים שמקור הכנתם הוא בשמן. סיפורו של חנוכה מסופר בספר בשם "חג האורות".

מה הוא חג החנוכה

חנוכה הוא חג יהודי במשך שמונה ימים לציון חנוכתו מחדש של בית המקדש בירושלים, לאחר ניצחון המכבים על אנטיוכוס הרביעי אפיפנס.

בימי קדם הביאו יהודים שמן להדלקת מנורה כדי לשמש יום שלם או לילה לאחר השקיעה לשימוש במהלך הארוחות וללימוד. כשעמדו להדליק אותו, גילו שיש מספיק שמן רק ליום אחד של מנורות. הם החליטו לקצוב אותו כך שיימשך זמן רב ככל האפשר.

חנוכה הוא חג יהודי החוגג את חנוכתו מחדש של בית המקדש הקדוש בירושלים ומנציח את נצחון המכבים. הפסטיבל בן שמונת הימים מתחיל ביום ה-כה’ (25) בכסלו, שחל בסוף נובמבר או דצמבר בלוח הגרגוריאני.

המכבים נגד אנטיוכוס וצבאו

סיפור המכבים נגד היהודים מתוארך לשנת 165 לפני הספירה כאשר אנטיוכוס הרביעי, מנהיג רשע, ניסה לאלץ אנשים להפסיק לעסוק ביהדות על ידי החרמת כל כתבי הקודש היהודיים וחילול מקדשם בירושלים.

הוא הובס על ידי קבוצה קטנה של יהודים שכינו את עצמם "המכבים" או "הצ'מפים", כי הם היו אמיצים מספיק לא רק להילחם אלא גם למות על אמונתם.

»  מנהג טקס חופה וקידושין ביהדות

כאשר עלה אנטיוכוס הרביעי אפיפנס לשלטון, הוא ניסה לעצור את המסורות היהודיות וכפה תרבות הלניסטית על יהודים. אבל כשנכנס לירושלים, מצאו כל כך הרבה זהב וכסף, עד שאמרו "מה זה יוצא מעם שאין לו דעת?"

אז הטיל אנטיוכוס מיסים כבדים על יהודים שהם סירבו לשלם. המכבים, בראשם יהודה המכבי שהיה בנו הבכור של מתתיהו, השתלטו ונלחמו נגד אנטיוכוס. הם ניצחו במלחמת השחרור שלהם למרות שהיו מעטים נגד רבים. הם היו קבוצת לוחמים כנגד צבא שלם.

ולכן חג זה נועד להנציח את מלחמתו של יהודה המכבי ושאר המכבים נגד אנטיוכוס וצבאו.

יהודה המכבי גייס אליו לוחמים רבים כאשר צעק “מי לה’ אלי”.

הדלקת נרות חנוכה

כדאי להדליק את החנוכייה כי זו המסורת האחת שמאחדת אותנו. אנו מדליקים את הנרות כדי לזכור את מאבקנו בדיכוי ולמצוא תקווה לעתיד טוב יותר. על זה מדובר בחנוכה.

אנשים רבים נוהגים להדליק נרות חנוכה בלילה הראשון של חנוכה, כדרך לזכור את ניצחונם של יהודה המכבי וחבריו החיילים היהודים. זה מסורתי שיהודים מדליקים נר נוסף בכל לילה בחנוכייה שלהם במשך שמונה לילות כתזכורת שתמיד יש מספיק אור בזמנים חשוכים אם רק נזכור מאיפה הוא בא.

נס פח השמן

נס פח השמן מתייחס לסיפור, שבו יהודה המכבי וחייליו מצאו רק צנצנת אחת של שמן טהור לשימוש במקדשם לאחר שכבשו מחדש את ירושלים מאנטיוכוס הרביעי אפיפנס.

»  טקס הנחת תפילין - המדריך למתחילים

השמן היה צריך להחזיק רק ליום אחד, ובדרך נס השמן החזיק מעמד שמונה ימים, מספיק זמן להכין עוד שמן טהור.

החנוכייה

סמל מסורתי של חנוכה הוא מנורת תשעה קנים הנקראת חנוכייה. הוא מכיל תשעה נרות, עשויים בדרך כלל משעוות דבורים או פרפין. הנרות דולקים אחד בכל פעם בכל לילה, עד שכולם דולקים לקראת כל חגיגת לילה. מה גם שבזמן הזה נהוג לאכול מאכלים מטוגנים ולתת מתנות לחברים ולמשפחה.

נס מנורת השמן. מסורת הדלקת חנוכיית חנוכה מדברת כיצד נוכל להתגבר על החושך באור, והרע בטוב. עבורם זה היה עניין של תקווה, התמדה וסיבולת – כולם תכונות חשובות שעזרו לנו לשנות את עולמנו לטובה.

נס של אור

נס פח השמן הוא הסיפור המופלא על האופן שבו שמן זית בשווי יום אחד, כשהוא מדליק, נמשך שמונה ימים. נס זה התרחש בירושלים בשנת 165 לפני הספירה.

החג ידוע גם בתור חג האורות מכיוון שהוא מציין לילה אחד פחות שהיהודים היו שקועים בחושך במהלך גלותם ממולדתם.

עבור יהודים, חנוכה הוא זמן לחגוג את נס השמן. פסטיבל זה ידוע גם כפסטיבל האורות. יהודים מדליקים נרות בחנוכייה בחג זה כדי לזכור את הסיפור הקדום.

ניתן לייחס את נס השמן לסיפור שנמצא באחד הטקסטים הקדושים ביותר ליהדות, הנקרא התלמוד. בו, פך שמן זית קטן שהיה אמור להספיק ליום אחד החזיק באורח פלא שמונה ימים במקום.

»  מנהג השחיטה לפי היהדות - שחיטת עופות ובהמות
אולי יעניין אותך
ברכת הדלקת נרות שבת
ברכת הדלקת נרות שבת

יום שישי השמש שוקעת השבת כבר נכנסת, הגיע זמן הדלקת נרות שבת, מתי מדליקים, מה סדר ההדלקה, וסדר ברכת הדלקת נרות המלא כאן לפניך..

קרא עוד »
ברית מילה
ברית מילה ביהדות

ברית מילה היא אחת מהמצוות החשובות ביותר בעם ישראל וביהדות. המסורת היהודית מחייבת ברית מילה, והיא מהווה סימן אות ברית בין היהודי ובורא עולם. במאמר זה, נביא תובנות מעמיקות בנושא ברית מילה לפי היהדות ונציין כמה מקורות מידע נוספים שיכולים להעמיק בהבנת הנושא.

קרא עוד »
תרומה לנזקקים
מה אומרת היהדות על עזרה לנזקקים?

היהדות נחשבת לאחת הדתות המפורסמות ביותר בתחום העזרה לנזקקים ולאורך היסטוריה של אלפי שנים אנו יכולים לראות במקורות ובספרות חז"ל, כיצד התרומה למי שגורלו לא שפר עליו מהווה את אחד מהבני היסוד של האמונה. בכתבה זו נעסוק באספקטים

קרא עוד »
אוכל בריא וכשר
איך לשלב אוכל בריא וכשר

התפתחות המדע והרפואה הובילה למתן דגש רב על תזונת האדם ועל מרכיבי המזון בהיבט הבריאותי. התפתחות זו יצרה דיאטות רבות המבוססות על תמהיל מאכלים ייחודי – דיאטת חלבונים, דיאטת שומנים, דיאטת מיצים וכדו'. במצב זה האדם הדתי נאלץ

קרא עוד »
מנות כשרות מומלצות
מנות כשרות מומלצות

המטבח הכשר הוא מסורת קולינרית ייחודית ומורכבת שהתפתחה במשך מאות שנים של חוקי ומנהגים תזונתיים יהודיים. אחד ההיבטים החשובים ביותר של בישול כשר הוא בחירה קפדנית של חומרי הגלם והכנה קפדנית של המנות על מנת להבטיח עמידה בדרישות

קרא עוד »
Passover products
רמת הכשרויות של מוצרים בפסח

חג הפסח הוא אחד החגים המלאים ביותר מבחינה הלכתית, ונכתבו ספרי הלכה רבים המוקדשים לנושא זה. המנהגים השונים בקהילות ישראל הובילו ליצירת רמות שונות של כשרות לפסח, הנבדלות זו מזו בפרטים השונים. במאמר זה נסביר אודות הרמות השונות

קרא עוד »